Skip to main content

Література

Перекази / Народні пісні та думи/ Поезія

Прощання слов'янки

Марш написаний кавалерійським штаб-трубачем, згодом відомим військовим диригентом Василем Івановичем Агапкіним (1884-1964) в Тамбові швидше за все восени 1912 року в зв'язку з початком Першої Балканської війни (9 жовтня 1912 - 30 травня 1913). В її ході країни Балканського союзу (Болгарія, Сербія, Греція і Чорногорія) відвоювали у Туреччині окуповані їй кількома століттями раніше балканські території. Однак мир не настав і вже через місяць між Болгарією і колишніми союзниками спалахнула Друга Балканська війна, а через рік розв'язалася Перша світова.

В одній зі своїх післявоєнних автобіографій, що використовувалися для документальних нарисів і книг про нього, композитор відзначав:

«Марш «Прощання слов'янки» був мною написаний напередодні Першої світової війни під впливом попередніх подій на Балканах, коли Туреччина агресивно напала на мирні Балканські держави. Марш присвячений жінкам-слов'янкам, які проводжали своїх синів, чоловіків і братів на священний захист Батьківщини. В мелодії відображено лірично-мужнє прощання. Я мав на меті, щоб вона була проста і зрозуміла всім. Марш - патріотичний, виконувався і під час Громадянської, і у Другій Вітчизняній війнах».

Єдиної думки про можливі першоджерела мелодії немає. За однією версією за основу маршу Василь Агапкін взяв забуту солдатську пісню часів російсько-японської війни 1904-1905 років. Це, можна сказати, цілком усталена і популярна версія: марш «Прощання слов'янки» - це обробка народної музики. Уривок з цієї пісні призводить, наприклад, російський музикознавець Юрій Бірюков:

 

Ах, зачем нас забрали в солдаты,
Угоняют на Дальний Восток?
Неужели я в том виноватый,
Что я вырос на лишний вершок?
 
Оторвёт мне иль ноги, иль руки,
На носилках меня унесут.
И за все эти страшные муки
Крест Георгия мне поднесут…

Мелодія добре запам'ятовувалася, але ось текст, м'яко кажучи, ніяк не відповідав тому настрою, якого домагалися від солдатів, тому навряд чи пісню виконували на парадах. А в багатьох джерелах прямо говориться, що це була заборонена пісня.

За іншою, більш переконливою, Агапкіна надихнув популярний на початку XX століття марш невідомого автора "Туга за Батьківщиною".

В останні роки в інтернеті можна прочитати думку, що за основу мелодії маршу взяті наспіви хасидських мелодій, однак ніяких підтверджень цих тверджень, озвучених професійними музикознавцями немає.

За поширеною легендою першим, кому Агапкін показав ноти свого твору, був капельмейстер його полку Мілов. Вказавши Агапкіну на деякі шорсткості і показавши, як їх краще виправити, він порадив йому відвезти ноти до Сімферополя, де проживав відомий в той час в музичних колах Яків Йосипович Богорад, який поєднував службу капельмейстером в 51-му піхотному Литовському полку з досить широкою нотно-видавничою діяльністю.

В історії маршу, як бачимо, виразно присутній епізод, який згадує сам Василь Агапкін: нариси маршу він відвіз до Сімферополя, щоб показати Якову Богораду. Той похвалив твір, зробив зауваження про те, що в ньому не вистачає однієї частини - тріо.

Класичний марш зазвичай складається з заспіву (куплета), приспіву (соло басів) і тріо. Потім вони повторюються в дзеркальному порядку, що дозволяє варіювати час виконання на парадах, в міру необхідності, наприклад - під час проходження частин.

Отже, згідно з офіційною версією виникнення маршу, яка десятки років тиражується і яка заснована на розповідях самого Агапкіна, Богорад взяв найсерйознішу участь в творі тріо, допоміг записати клавір, зробив аранжування, оркестрував марш і навіть видав в сімферопольській друкарні власним коштом 100 примірників «Прощання слов'янки», забраних потім Агапкін з собою. Разом придумали і назву маршу. Є також думка, що автором маршу є сам Яків Богорад, до якого з нарисами маршу "Прощання слов'янки" приїжджає Василь Агапкін.

 

Однак, як зазначає М. Д. Черток в своїй статті: «Досліджуючи в будинку Пашкова РГБ в Москві праці Якова Богорада, ми не знайшли жодної згадки про Агапкіна, хоча Богорад, будучи власником «Бюро інструментування "Богорад і К"», ретельно записував всіх своїх клієнтів. Найзначнішим його клієнтом був В.В. Лейсек (бл. 60 праць). Також досить багато інструментальних творів Чайковського, Римського-Корсакова, Глінки, Балакірєва, Кальмана, Даргомижського, Шуберта, Дж. Сузи».

Розтиражована як перша обкладинка (титульний лист) видання маршу, є виданням друкарні Видавництва Ю. Г. Циммермана, а не Я.І. Богорада.

Необхідно відзначити, що ця відома в інтернеті обкладинка обрізана по краях. На сторінці статті «Пісня "Прощання слов'янки"» можна побачити у великій якості обкладинку цього видання і переконатися в тому, що вона обрізана. Внизу проглядається напис «Юлiй Генріхъ Циммерман». Повністю ця обкладинка представлена ​​в книзі В.В. Соколова «Прощання слов'янки» (Москва, Радянський композитор, 1987). Як зазначає М.Д. Черток, в каталогах видань Видавництва Ю. Г. Циммермана за 1910-1914 роки він не знайшов згадки про видання маршу «Прощання слов'янки». У книзі В.В. Соколова «Прощання слов'янки» так само приведена фотографія видання маршу (клавіру) «Друковані В. Гроссе в Москві, Б. Спаська вул., соб. д.» за номером 1468. Номер, наявний на сторінці цього видання, позначає номер друкованої дошки. На жаль, пошуки в каталогах РДБ видання В. Гроссе за 1910-1914 роки теж не увінчалися успіхом. М.Д. Черток зазначає: «Перебираючи бібліографію в нотному відділі РДБ, в будинку Пашкова, я натрапив на твір І. Шатрова "Осінь настала". Його теж друковано в Друкарні В. Гроссе за номером 1483. Ці номери досить близькі». В Електронному каталозі РДБ можна знайти твір І. А. Шатрова "Осінь настала: Дует для двох голосів з фортепіано./Перелож. Я.Ф. Пригожаго. - М.: Вид. авт. : Печ. В. Гроссе, [1913]".

На обкладинці цього першого видання зображено: молода жінка прощається з воїном, далеко видно Балканські гори і загін солдатів. І напис: "Прощання слов'янки" - новітній марш до подій на Балканах. Присвячується всім слов'янським жінкам. Твір Агапкіна». Вперше публічно новий марш був виконаний восени 1912 року в Тамбові на стройовому огляді 7-го запасного кавалерійського полку.

Більш цікавим є питання про подібність і навіть, можливо, вплив маршу "Туга за Батьківщиною" невстановленого автора, який отримав широку популярність і неодноразово записаного на пластинки в перші десятиліття XX століття. Обидва марші мають однакову форму будови - чотиритактний вступ, головна тема, соло басів і тріо. Обидва марші в мінорі - "Туга за Батьківщиною" в ля-мінорі а "Прощання слов'янки" (якщо судити по виданню Друкарні В. Гроссе наведеної в книзі В. В. Соколова "Прощання слов'янки") в до-мінорі. Пізніше обидва марші були неодноразово переведені в інші тональності - "Туга за Батьківщиною" зараз відома в до-мінорі, а "Прощання слов'янки" після редакції С.А. Чернецького в 1945 році до сих пір виконується і видається в мі-бемоль мінорі. Їх загальний зміст, загальний посил - туга, розлука, втрата близької і рідної, спогад, гіркоту, пов'язує і зближує ці марші і дає право на життя версії, що марш "Туга за Батьківщиною" послужив "натхненням" молодому музиканту Василю Агапкіну. Загальна думка, що всі або більшість російських дореволюційних маршів мають мінорну гармонію, помилкова. Можна навести приклади таких відомих зараз маршів кінця XIX століття - "Радість перемоги" В.Ф. Беккера, "Скобелєв" К. Франца, "Суворовський марш" В. Фурмана, "Герой" невідомого автора, "Тріумф переможців" невідомого автора, марш 92-го Печорського піхотного полку І. Техтера, марш 108-го Саратовського піхотного полку невідомого автора, марш 98-го Юр'ївського піхотного полку Петра Ілліча Чайковського і д.р. - щоб переконатися в тому, що вони мають мажорну гармонію і без модуляцій в мінор. Більш ранні марші, такі, як полкові марші Лейб-гвардії Преображенського полку, Семенівського полку, Ізмайловського полку, гренадерського полку, Павловського полку мають в мінорі тільки тріо. В.І. Тутунов узагальнює чотири найбільш відомі твори російської військово-музичної культури: вальси "На сопках Маньчжурії" і "Амурські хвилі" (І. А. Шатрова і М. А. Кюсс) і марші "Туга за Батьківщиною" і "Прощання слов'янки" (Д. М. Трифонова і В. І. Агапкіна). Він зазначає, що в інтонаційному ладі цих двох вальсів є багато спільного з цими маршами, їх "пов'язує" стрибок вгору від V до III ступеня (В. І. Тутунов "Військова музика Росії", М.: Музика під загальною редакцією Е.З . Аксьонова, Москва, 2005).

Марш був створений для військового оркестру, без слів. Всі тексти з'явилися пізніше. Мелодія маршу поєднує в собі цілющу віру в майбутню перемогу і усвідомлення гіркоти неминучих втрат від прийдешніх битв. У назві маршу відображено одне з найтяжчих випробувань, які покладають всі війни на жінок, - проводжати своїх чоловіків на війну і вірити в їх повернення.

Завдяки тому, що київська фірма грамзапису Екстрафон влітку 1915 року випустила грамофонну платівку із записом цього маршу, він дуже швидко набирає популярність в Росії. Під цю музику йшли полки на фронти Першої світової війни. Дуже швидко мелодія маршу отримала і всесвітню популярність: її стали виконувати військові оркестри в Болгарії, Німеччині, Австрії, Норвегії, Румунії, Франції, Швеції, Югославії та в інших країнах. Необхідно уточнити, що немає відомостей про записи на грамофонні платівки в перерахованих вище країнах, виданні партитур за кордоном Російської Імперії; проте, наприклад, за непідтвердженими спогадами російських емігрантів-учасників Першої світової війни, цей марш був відомий в країнах Антанти.

Марш "Прощання слов'янки" залишався популярним і після жовтневої революції 1917 року, особливо в білому таборі. Під час Першої світової війни на музику маршу була складена добровольча пісня ("Вспоили вы нас и вскормили ..."), яка дійшла до нас не в первісному вигляді, а в трьох варіантах часів Громадянської війни: пісня студентського батальйону Добровольчої армії, і "Сибірський марш "- марш Сибірської народної армії, потім - армії Колчака. Третя версія тексту відноситься до Дроздівської дивізії. У книзі "Російська армія генерала Врангеля. Бої на Кубані і в Північній Таврії", в спогадах артилериста Віктор Ларіонов згадує:

... "Співали і нову, вже складену в Криму полкову пісню:

 

 

Через вал Перекопский шагая,

Позабывши былые беды,

В дни веселого, светлого мая

Потянулись на север Дрозды“.

Марш не був заборонений в СРСР: він видавався в 1929 році, він згадується в збірнику дирекціонів «Службово-стройовий репертуар для оркестрів РККА» С.А. Чернецького, виданому в 1945 році. Цікаво, що при описі маршу упорядник збірки, композитор, генерал-майор С.А. Чернецький, критикує марш за примітивізм, скупу гармонію як «типовий дореволюційний марш». З ранніх нот можна відзначити «Збірник популярних маршів для самодіяльного оркестру» (Москва, Музгиз, 1953 г.) і перекладання для баяна в збірниках старовинних популярних маршів за 1955 і 1959 роки (Москва, Музгиз, 1955, 1959 рр). Ці збірники можна подивитися в електронному каталозі Російської державної бібліотеки. Пізніше марш зустрічається повсюдно.

Серед записів найраніший, можливо, запис оркестру під керівництвом І.В. Петрова 1944 року. Він був виданий на платівці Апрелівського заводу (АП12334 / 12335 1944 г.) і на американській платівці «Марші і кавалерійська музика у виконанні московських оркестрів» ( «Colosseum», New York, USA, 1954). Ймовірно, саме цей запис звучить у фільмі «Летять журавлі». Можливо, виконавцем є оркестр Військово-політичної академії ім. Леніна, очолюваний І.В. Петровим з 1941 по 1944 роки. Імовірно, існує запис самого автора, дату його створення встановити поки не вдалося. Звичайно можливо, що це не запис самого Василя Агапкіна, але він відрізняється нюансами і штрихами від роботи диригента І.В. Петрова. За стилістичними ознаками можна з великою часткою ймовірності стверджувати, що це запис великого радянського оркестру 30-х-50-х років. Якщо брати до уваги великий склад оркестру, то це може бути Зразковий оркестр МДБ СРСР, яким Агапкін керував з 1947 по 1955 роки.

Вісімдесят років прожив автор безсмертного маршу, віддавши більше шістдесяти з них військової музиці. Своєрідним зоряним часом його біографії став військовий парад 7 листопада 1941 року в Москві, на Червоній площі. Василю Івановичу була надана висока честь диригувати зведеним духовим оркестром Московського гарнізону, проводжаючи учасників цього історичного параду з Червоної площі прямо в бій. Існує легенда, що переходить як достовірний факт з однієї книги в іншу: що нібито на цьому параді виконувався марш "Прощання слов'янки". Але цього не було - архіви зберегли точний список усіх творів, що виконувалися тоді на Червоній площі .

 

 

Варіанти текстів:


По неровным дорогам галиции...

(1914-1915годы, Первая мировая война)

 

По неровным дорогам Галиции,
Поднимая июльскую пыль,
Эскадроны идут вереницею,
Приминая дорожный ковыль.

 

Прощай, Россия-мать!
Уходим завтра в бой.
Идём мы защищать
Твои границы и покой!

 

Раскалённые жерла, фонтаны огня,
В наступленье идёт эскадрон.
По траншеям, позициям, вражьим тылам
Раздаётся наш сабельный звон.


Песня добровольцев студенческого батальона

(1914-1915годы, Первая мировая война,
Гражданская война - Белая Добровольческая армия)

 

Вспоили вы нас и вскормили,
Отчизны родные поля,
И мы беззаветно любили
Тебя, Святой Руси земля.

 

Теперь же грозный час борьбы настал,
Коварный враг на нас напал,
И каждому, кто Руси сын,
На бой с врагом лишь путь один.

 

Приюты наук опустели,
Все студенты готовы в поход.
Так за Отчизну, к великой цели
Пусть каждый с верою идёт.

 

Мы дети отчизны великой,
Мы помним заветы отцов,
Погибших за край свой родимый
Геройскою смертью бойцов.

 

Пусть каждый и верит, и знает:
Блеснут из-за тучи лучи,
И радостный день засияет,
И в ножны мы вложим мечи.


З невеликими змінами той же самий текст співали і в «Сибірському марші» (1914-1915 роки, Громадянська війна - Сибірська Народна армія):

Сибирский марш

 

Вспоили вы нас и вскормили,
Сибири родные поля,
И мы беззаветно любили
Тебя, страна снега и льда.

 

Теперь же грозный час борьбы настал,
Коварный враг на нас напал,
И каждому, кто Руси сын,
На бой с врагом лишь путь один.

 

Мы жили мечтою счастливой,
Глубоко Тебя полюбив,
Благие у нас все порывы,
Но кровью Тебя обагрим.

 

Сибири поля опустели,
Добровольцы готовы в поход.
За край родимый, к заветной цели,
Пусть каждый с верою идёт, идёт, идёт.

 

Мы знаем, то время настанет,
Блеснут из-за тучи лучи,
И радостный день засияет,
И вложим мы в ножны мечи.

 

Теперь же грозный час борьбы настал,
Борьбы за честь, борьбы за светлый идеал,
И каждому, кто Руси сын,
На бой кровавый путь один.


А за радянських часів створилася традиція проводжати під звуки «Прощання слов'янки» поїзди і пароплави, які відходять з вокзалів.

Прощание славянки

Музика: Василій Агапкін Слова: Ірина Панова

 

На причале славянка стояла
И махала прощально рукой,
По реке бы за ним побежала:
"Сокол мой, возвращайся домой!"

Приспів:

Прощай, мой родной,
Иди на смертный бой,
Пусть знает грозный враг,
Как бьются за советский флаг!

Но время пролетит,
Победный наш марш прозвучит,
Живым вернёшся,
В огне спасёшся,
Тебя любовь моя хранит!

Пусть победа ценою безмерна,
Плач славянки звучит и звучит:
"За Советскй Союз, за Победу
Мой единственный там постоит".

Приспів.

Слёзы я утираю украдкой,
Ох горька ты разлука, горька,
Ведь не зря родилась я славянкой,
Чашу горькую выпью до дна.

Приспів.

Начинают истаивать тучи,
Рать советская встала стеной,
Светоч мира, ты стяг наш могучий,
Ты зовёшь наш народ за собой.

Приспів.

Прощай, мой родной,
Иди на смертный бой,
Пусть знает грозный враг,
Как бьются за советский флаг!

Но время пролетит,
Победный наш марш прозвучит,
Живым вернёшся,
В огне спасёшся,
Тебя любовь моя хранит!


«Слов'янка» стала справжнім «перонним маршем» для десятків поїздів і пароплавів в різних містах колишнього Радянського Союзу.

Наступний текст був написаний Аркадієм Федотовим влітку 1965 року (опублікований в 1967 році в московському репертуарному збірнику «Хай живе наша держава!»):

 

Прощание славянки

В. Агапкін, А. Федотов

 

Этот марш не смолкал на перронах,
Когда враг заслонял горизонт.
С ним отцов наших в дымных вагонах
Поезда увозили на фронт.
Он Москву отстоял в сорок первом,
В сорок пятом — шагал на Берлин,
Он с солдатом прошёл до Победы
По дорогам нелёгких годин.


Приспів:

И если в поход
Страна позовёт
За край наш родной
Мы все пойдём в священный бой!

И если в поход
Страна позовёт
За край наш родной
Мы все пойдём в священный бой!
В священный бой!!!

 

Шумят в полях хлеба.
Шагает Отчизна моя
К высотам счастья,
Сквозь все ненастья —
Дорогой мира и труда.

К высотам счастья,
Сквозь все ненастья —
Дорогой мира и труда.

 

Приспів:

И если в поход
Страна позовёт
За край наш родной
Мы все пойдём в священный бой!
В священный бой!!!

Трохи пізніше, в 1983 році, поет Володимир Лазарєв написав ще один варіант тексту - дуже живий і зворушливий:

Прощание славянки

В.І. Агапкін, В. Лазарев, 1983

 

Наступает минута прощания
Ты глядишь мне тревожно в глаза
И ловлю я родное дыхание
А вдали уже дышит гроза.

 

Дрогнул воздух туманный и синий
И тревога коснулась висков
И зовёт нас на подвиг Россия
Веет ветром от шага полков.

 

Прощай, отчий край
Ты нас вспоминай
Прощай, милый взгляд
Не все из нас придут назад
Прости-прощай, прости-прощай…

 

Летят-летят года
Уходят во мглу поезда
А в них — солдаты
И в небе тёмном
Горит солдатская звезда.

 

Летят-летят года
А песня — ты с нами всегда:
Тебя мы помним
И в небе тёмном
Горит солдатская звезда.

 

Лес да степь, да в степи полустанки
Свет вечерней и новой зари
Не забудь же прощанье Славянки
Сокровенно в душе повтори!

 

Нет, не будет душа безучастна
Справедливости светят огни
За любовь, за великое братство
Отдавали мы жизни свои.

 

Прощай, отчий край
Ты нас вспоминай
Прощай, милый взгляд
Прости-прощай, прости-прощай

Перша публікація відбулася в 1983 році в одному зі збірників «День пісні», що вийшов під редакцією самого Лазарєва (видавництво «Радянський композитор»). Володимир Лазарєв згадує:

«Але цензура не пропустила кульмінаційні рядки віршів:

 

Овевает нас Божие слово,

Мы на этой Земле не одни

И за братьев, за Веру Христову,

Отдавали мы жизни свои.

Довелося, зберігаючи сенс, написати наступне:

Нет не будет душа безучастна —

Справедливости светят огни.

За Любовь, за великое братство

Отдавали мы жизни свои».


Одну зі своїх пісень («Похідний марш») написав на мелодію «Слов'янки» Александр Галич:

Прощание славянки

В.І. Агапкін, А. Галич.

 

Снова даль предо мной неоглядная,
Ширь степная и неба лазурь.
Не грусти ж ты, моя ненаглядная,
И бровей своих темных не хмурь!


Приспів:

Вперед, за взводом взвод,
Труба боевая зовет!
Пришёл из Ставки
Приказ к отправке —
И, значит, нам пора в поход!

 

В утро дымное, в сумерки ранние,
Под смешки и под пушечный бах
Уходили мы в бой и в изгнание
С этим маршем на пыльных губах.


Приспів.

 

Не грустите ж о нас, наши милые,
Там, далеко, в родимом краю!
Мы все те же — домашние, мирные,
Хоть шагаем в солдатском строю.

 

Приспів.

 

Будут зори сменяться закатами,
Будет солнце катиться в зенит.
Умирать нам, солдатам — солдатами,
Воскресать нам — одетым в гранит.


Приспів.


Досить широке поширення набула пісня «Встань за віру, російська земля!», написана на мелодію «Слов'янки» Андрієм Мінгальовим, одним з провідних акторів Іркутського театру народної драми:

Встань за веру, Русская земля!

В.І. Агапкін, А. Мінгальов (1990-і).

 

Много песен мы в сердце сложили,
Воспевая родные края,
Беззаветно тебя мы любили,
Святорусская наша земля.
Высоко ты главу поднимала,
Словно солнце, твой лик воссиял,
Но ты жертвою подлости стала
Тех, кто предал тебя и продал.

 

Приспів:

И снова в поход
Труба нас зовёт.
Мы все встанем в строй
И вновь пойдем в священный бой.
Cвященный бой.
Встань за Веру, Русская земля!

 

Ждёт победы России святыня,
Отзовись, православная рать!
Где Илья твой и где твой Добрыня?
Сыновей кличет Родина-мать.
Под хоругви мы встанем все смело
Крестным ходом с молитвой пойдём,
За Российское правое дело
Кровь мы русскую честно прольём.

 

Приспів.

 

Все мы — дети Великой Державы,
Все мы помним заветы отцов,
Ради Родины, чести и славы
Не жалей ни себя, ни врагов.
Встань, Россия, из рабского плена.
Дух победы зовёт, в бой пора!
Подними боевые знамена
Ради Веры, Любви и Добра.

 

Приспів.


Існує чимало пісень на мелодію «Прощання слов'янки», тексти яких написані і на інших мовах крім російської. Ось одна з них.

Пісня «Rozszumiały się wierzby płaczące» («розшумілася плакучі верби»), початковий польський текст якої в 1937 році написав Роман Шлензак. Під час війни ця пісня була дуже популярна серед польських партизан.

 

Rozszumiały się wierzby placzące
(Расшумелись плакучие ивы)


muz. wg. Аgapkina, sł. R. Ślęzak

Rozszumiały się wierzby płaczące,
Rozpłakała się dziewczyna w głos,
Od łez oczy podniosła błyszczące
Na żołnierski, na twardy życia los.

 

Nie szumcie, wierzby, nam,
Z żalu, co serce rwie,
Nie płacz, dziewczyno ma,
Bo w partyzantce nie jest źle.
Do tańca grają nam
Granaty, wisów szczęk,
Śmierć kosi niby łan,
Lecz my nie wiemy, co to lęk.


Błoto, deszcz czy słoneczna spiekota,
Wszędzie słychać miarowy, równy krok,
To maszeruje leśna piechota,
Śmech na ustach, swobody twardy wzrok.

 

Nie szumcie, wierzby....


I choć droga się nasza nie kończy,
Choć nie wiemy, gdzie wędrówki kres,
Ale pewni jesteśmy zwycięstwa,
Bo przelano już tyle krwi i łez.

 

Nie szumcie, wierzby...


Дослівний переклад:
 

Расшумелись плакучие ивы

Расшумелись плакучие ивы,
Расплакалась девушка в голос,
От слез очи подняла блестящие,
На солдатскую, на суровую жизни судьбу.

Не шумите, ивы, нам,
Грустью, что сердце рвет,
Не плачь, девушка моя,
В партизанах не так плохо.
К танцу играют нам
Гранаты, пистолетов лай,
Смерть косит, как поле,
Но мы не знаем, что такое страх.

Грязь, дождь или солнечная жара,
Всюду слышно мерный, ровный шаг,
Это марширует лесная пехота,
Смех на устах, свободы твердый взор.

Не шумите, ивы…

И хотя дорога наша не кончается,
Хоть не знаем, где странствию конец,
Но уверены мы в победе,
Ведь пролито уже столько крови и слез.

Не шумите, ивы…

Тексти пісень подано мовами оригіналів.

Pin It

Історія, Пісні, Марш