Дума про Остафія Дашкевича
Та дайдах! Та дайдах!
Татарчуком трусить страх,
Татарцюга бородатий
Біжить коника сідлати:
Татаринка молодая
Чорнобрива, уродливая,
За віконце виглядає,
Думу думає.
Ой! коли б я мала та орлині крила,
Ой! тоби м в Козачизну тепер полетіла,
А там в Козачизні хрестом ся молила;
Отаману козацькому правду говорила:
Ой ти Отамане! Сизоперлий орле:
Коли ж ся до тебе дівчина пригорне?
Дівчина небога в Татар у неволі,
А ти з Козаками стоїш в чистім полі.
Дівчина небога тужить та сумує,
А татарин бісурмана і з туги глумує.
Ой Пане Остапе! Де ти забарився?
Чи ще з неволі тай не відкупився
Чи з ляшками по світі бродиш?
Ой! Чому ти козаченьків тай в Крим не приводиш?
Я і з неволі тай не відкуплявся
Через землі татарські коником пробрався.
По дорозі мені звірі забігали
Тай коня спиняли;
Кінь звірців ся не злякав,
Стальовими підківцями під ноги топтав.
По переді мною орли пролітали.
І мене спиняли;
Я їх мечом одганяв,
І крила рубав.
За мною чорні вставали хмари,
А в хмарах були татари;
Но кінь мій вихром степи пробігав.
За собою хмари зоставляв.
За мною кулі в погоню летіли,
Но мене брати не хтіли;
Бо на чорта є хрест, на кулю є слово,
Так я в Козачину вернувся здорово.
А теперки в Татарчизні іще погуляю,
Та уже і зброю наражаю,
Чи то чорні орли крила розпустили
Темненькою ніччю сонечко закрили,
Чи то із за мора хмара наступає?
Ой! то не з за мора хмара наступає;
Ні чорнії орли крила розпустили.
Темненькою ніччю сонечко закрили
То під ясне небо луна набігає,
А димом клубками по полі качає:
То хоробрі козаченьки Татарів розбили,
І город бісурманський Очаків запалили.
Базар горить, а на море луна іде,
Пан Отаман козаченьків додому веде.
А за ними бісурмани поле покривали;
Отамана козацького хороше угощали:
Хороше угощали, дарами дарували,
Ой втоді то козаченьків! та всі шановали.
Історична Дума про Остафія Дашкевича (пол. Duma o Ostafim Daszkiewiczu)
розповідає про перебування козакa Остафія Дашкевича у татарській неволі. Дума також перекладена на польську мову.
Ця дума про богатиря та засновника козачини Дашкевича Остафія. Його називали на Запорожжі богатирем, це означало у стародавніх авторів – напівбог. Багато раз він був в боях з татарами та московитами, сам був в татарському полоні, чудом утік і далі громив безпощадно ворогів своєї батьківщини. (Міхал Гліщинський ,1852)
Джерела:
- Znaczenie i wewnętrzne życie Zaporoza podług Skalkowskiego , von Michał Gliszczyński,Apollon Aleksandrovich Skalkovskiĭ,Warszawa 1852 ,s. 262-263.